Nuffnang

Monday, March 28, 2011

what say you?

This topic is a bit berat and mungkin menyinggung setengah pihak.. Its just what I like and I don't like. So, if you don't want to read it, please stop reading ya.. You can leave my blog, or just go to the next post..

Want to talk about smoking.. and shisha.. Just my thoughts about it sahaja..

Smoking

Yes, those who are near to me know that I don't really like smokers.. But I can still hang out with them la.. Cuma tak beberapa gemar sahaja.. Tapi kalau I selsema, huiiih.. Please smoke at least 1km away from me.. Lagi jauh lagi bagus.. Hahaha.. If I selsema, sometime it will be hard for me to breathe.. If dekat2 is ada orang yang smoke, sangat lah susah mahu bernafas.. Itu sahaja..

I never try to smoke.. I know some of my friends who does. Alah, thats normal. Jiwa remaja, mahu test itu ini.. Dulu time tension2, ada terfikir mahu try.. Ye la, orang kata, boleh release kan your stress, and etc.. But someone else motivate me in other way.

He never tried smoking before. Not even once. That is so unusual for a boy. Most of the friends that  I hang out with, mereka tak merokok.. But still, mereka pernah try.. But not him =)
"Even how tense you are, try to release your stress in different way. There are a lot of way to release your stress. If you release your stress by putting your health at a risk, then how happy you can be? Be positive. You will be less stress that way. Think positive. Be positive.. You will act positive also.."

Well, I am not that positive person. But I do remember that advice and I try to find other way on how to release my stress.. Shopping, sleep.. Which sometimes make me more stress? But still, in a happy way.. Hahaha..

Ye la.. mari buat perbandingan..

Saya stress.. Saya smoke => Duit habis, health terancam.. chewah..

Saya stress.. Saya shopping => Duit habis and stress lagi.. At least I get the stuff that I bought =p

Saya stress.. Saya tidur => More stress sebab tidur saje.. Tapi gain tenaga untuk hari2 berikutnya.. =p

Saya stress.. Saya solat => Alhamdulillah... Sejuk sikit hati..

Mwuahahaha.. I did warned you right.. It's what about I like and I don't like.. So, suka hati saya lah nak buat perbandingan macam mana.. Mintak maaf if ada pihak yang tersinggung.. Takde la cakap ape sangat kan.. Tapi mana la tau kot2 ada readers yang extra sensitive..  So have to bagi perhatian to all this things.. Harap maaf and sila tinggalkan blog saya dengan segera..

Pada yang lain2 tu, silakan terus membaca..

Pernah dulu time zaman sekolah, boleh nak addict kat bau asap rokok.. Yup, I know.. It's not good. Aju.. Whats wrong with you. Anyway, right after that, saya menjadi seorang yang tidak suka kepada orang yang merokok. Sejak itu jugak, ciri2 seorang boyfriend kepada saya is diharapkan supaya tidak merokok..

Alhamdulillah, my dad tak merokok, my cousins belah mak, takde la nampak mereka merokok.. Melainkan to few of my cousins' husband.. My home is kawasan larangan merokok.. If nak smoke, kena pergi jauh2.. Or sile smoke kat luar gate ya..  Belah my dad, ada yang merokok.. Tapi sudah tegar..(maaf atas penyalahgunaan bahasa)..

Friends.. Batu Pahat yang I rapat.. Quite few yang smoke.. I do advice them to stop.. And dia on and off. Time keluar dengan saya, of course dilarang sama sekali untuk merokok.. Tapi, ada sekali tu, sebab saya tak suka orang merokok and tengah hangout with them, diaorang hisap shisha pula.. Cheits~!

Ulsanians.. Alhamdulillah, takde jugak yang merokok.. Student2 A1 itu.. And also, they are so good at sports.. (except me la of course).. Terbaik~ Thats why I love my Ulsan bodyguards.. So reliable.. ♥

My roomate? Of couse tidak merokok.. And Lensky juga tidak.. 오빠2 yang saya rapat, jugak tidak merokok.. Mungkin hanya kebetulan.. Tapi Alhamdulillah.. =) Thank you Allah sebab jumpakan saya dengan orang2 yang baik dan hebat begini..

Shisha

Okay, ini kes baru.. Kawan2 saya yang memang tak merokok, biasanya tak hisap shisha.. Tapi, lately, ada la jugak yang enjoy shisha but hate smoking.. I have a friend who really hate siapa2 yang merokok.. Tetapi, dia pula hisap shisha.. She said its different.. Shisha is not dangerous for your health.. Ohw.. Iyakah? Entah lah..

Kat kedai2 arab, the daya penarik and buat teanagers untuk 'lepak'ing is 'shisha'ing..  Macam2 perisa ada.. Coolkah shisha ni?

Last time masuk berita.. Shisha is way more dangerous than cigarettes. Without any filter, the asap2 semua masuk to your body and layaaan~ You inhale carbon monoxide levels at least four to five times higher than the amount produced by one cigarette... Waaaaah.. High levels of carbon monoxide can lead to brain damage and unconsciousness.. Well, this is well aware, tapi orang tak kisah selagi diri masih sihat dan tidak dapat penyakit kan?

Lepas surf2 in internet, mereka cakap nie..
"One session of smoking shisha - that's 10 milligrams (of fruit tobacco) for 30 minutes - gave carbon monoxide levels that were at the lowest four and five times higher than having a cigarette."

"But at the worst, shisha was 400 to 450 times more dangerous than having a cigarette"

Hurm.. Bolehkah disimpulkan bahawa rokok is still okay daripada shisha? Hahaha.. Senang cerita, cari je la benda lain.. Quit smoking and shisha.. As both is not good for your health.. And your baby.. Okay??

Erms.. Bosan nye cerita tv ni. Semua hasut2.. Semua yang takde teladan.. So typical.. Macam mana rakyat mahu maju? Isk isk..

Okay lah.. sudah tidak ada mood mahu story2.. If ada mood nak edit2, I will.. If not, see you at my next post.. Tata~! Esok Monday, mahu tidur lah.. Nyte2 people.. Stay healthy~!

p/s+

Shisha is an Arabic water-pipe in which fruit-scented tobacco is burnt using coal, passed through an ornate water vessel and inhaled through a hose=> Oooooo... Baru saya tahu.. =p